PRAWA SENIORA

pomocprawna



Europejski Dzień Seniora

Trudne do zrozumienia umowy, mała czcionka, nagabywanie przez akwizytora, oferowanie seniorom usług, z których nigdy nie będą korzystać – to główne problemy, z którymi zgłaszają się do UOKiK osoby starsze. Dziś Europejski Dzień Seniora. Przypominamy o prawach konsumentów III wieku
Ze skarg, które otrzymujemy wynika, że często seniorom sprzedaje się produkty i usługi niedopasowane do ich potrzeb. Przykładem jest chociażby gromadzenie danych w tzw. chmurze. Nadal problemy sprawiają zakupy na pokazach. Prowadzimy kilkanaście postępowań dotyczących nie zawsze uczciwej sprzedaży skierowanej do konsumentów III wieku – mówi Marek Niechciał, Prezes UOKiK. Przykładem są praktyki związane ze zmianą sprzedawcy prądu czy operatora telekomunikacyjnego. Zdarza się, że przedstawiciele handlowi, zatajają tożsamość przedsiębiorcy, dla którego pracują. Niezależnie od tego seniorzy nie są również informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji z takich usług.

Poza tym starszym konsumentom są oferowane nowoczesne urządzenia lub usługi wymagające zaawansowanej wiedzy technicznej – np. tablety, smartfony, gromadzenie danych „w chmurze”. Seniorzy mają znaczne trudności z obsługą tego rodzaju produktów  lub zdaniem wielu z nich – w ogóle nie są im potrzebne.

Problemem są też usługi premium, aktywowane przez wysłanie sms. Często do zamówienia usługi dochodzi wbrew intencji konsumenta przez wprowadzenie go w błąd, np. senior otrzymuje informację o konieczności usunięcia wirusa z telefonu, czy wysłania sms, aby odebrał paczkę.

więcej

================================================================

NIEZBĘDNIK FINANSOWY SENIORA

Kwietniowy numer newslettera „Niezbędnik finansowy seniora” wydawanego przez Ogólnopolską Federację Stowarzyszeń UTW.

Newsletter powstaje w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowy Bank Polski w ramach programu edukacji ekonomicznej pn.”Nowoczesne i bezpieczne finanse seniora – V edycja”.

niezbednik13

================================================================

ŚLĄSKA KARTA SENIORA

Jest to oferta specjalnych usług, ulg oraz szczególnych uprawnień pozwalających na udostępnienie zasobów instytucji kultury, rekreacji i edukacji na terenie Województwa Śląskiego w celu dodatkowego wsparcia i wzbogacenia życia osób, które ukończyły 60 roku życia.

Usługi realizowane w ramach Śląskiej Karty Seniora są oferowane przez partnerów projektu. Na etapie rozpoczęcia wdrażania projektu jego bazowymi partnerami są podmioty powiązane strukturalnie i kapitałowo z Województwem Śląskim – wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne i wojewódzkie osoby prawne. Jednakże mając na uwadze dążenie do zapewniania seniorom dostępu do jak najszerszej oferty, przewiduje się włączenie do projektu innych partnerów, w szczególności z sektora prywatnego i jednostek samorządu terytorialnego.

więcej o partnerach projektu

Kto jest uprawniony do korzystania ze Śląskiej Karty Seniora?

Grupą uprawnioną do korzystania ze Śląskiej Karty Seniora są osoby, które ukończyły 60 rok życia. Dokumentem legitymacyjnym umożliwiającym skorzystanie z uprawnień oferowanych w projekcie jest dowód osobisty. Jest to rozwiązanie wygodne, korzystne i tanie w realizacji.

więcej

================================================================

Ulgi i prawa dla seniorów

zobacz

================================================================

Gliwice przyjazne Seniorom – zniżki, promocje

zobacz

================================================================

Bezpłatne PORADY PRAWNE

Punkty obsługiwane przez radców prawnych i adwokatów

1. Ośrodek Pomocy Społecznej Filia Sośnica ul. Reymonta 18 (radcy prawni)

poniedziałek-piątek: 11.00-15.00
2. Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Górnych Wałów 9 (adwokaci)

poniedziałek-piątek: 14.00-18.00

3. Gliwicki Ośrodek Integracji Niepełnosprawnych ul. Zwycięstwa 34 (radcy prawni  i adwokaci)

poniedziałek, wtorek: 8.00-12.00
środa, czwartek, piątek: 12.30-16.30

Punkty prowadzone przez Fundację Rozwoju Lokalnego z siedzibą w Knurowie przy ul. Dworcowej 38a obsługiwane przez adwokatów, radców prawnych aplikantów adwokackich lub radcowskich (system rotacyjny)

1. Centrum Sportowo-Kulturalne „Łabędź” ul. Partyzantów 25

Pierwszy punkt:
poniedziałek-piątek: 9.00-13.00
Drugi punkt:
poniedziałek-piątek: 13.15-17.15

2. Zespół Szkół Ogólnokształcących Specjalnych nr 7 ul. Gierymskiego 7

poniedziałek-piątek: 15.00-19.00

3. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 ul. Kopernika 63

poniedziałek-piątek: 15.00-19.00

Inne

1. Filia GCOP Centrum Wolontariatu ul. Zwycięstwa 1

co druga środa każdego miesiąca: 11.00-13.00

po wcześniejszym umówieniu terminu (w godz. 9.00-17.00) 790-666-450 lub biuro@fundacjarestytucja.pl

2. MBP – Biblioteka Centralna ul. Kościuszki 17

poniedziałek i środa od godz. 17.00

po wcześniejszym umówieniu terminu 32 238-25-10 lub sekretariat@biblioteka.gliwice.pl

3. MBP – Filia nr 5 ul. Perkoza 12, os. Sikornik

raz w miesiącu sobota

po wcześniejszym umówieniu terminu 32 238-25-10 lub sekretariat@biblioteka.gliwice.pl

4. Klub Integracji Społecznej ul. Zwycięstwa 27

kontakt: 32 230-54-08

5. Ośrodek Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem w Gliwicach ul. Jagiellońska 19

dla osób pokrzywdzonych przestępstwem

poniedziałek 17.00-19.00

czwartek 16.00-18.00

piątek 13.00-16.00

po wcześniejszym umówieniu terminu pokrzywdzeni@cme.org.pl lub 518-135-318

6. Izba Wytrzeźwień ul. Okopowa 6 (za wyjątkiem prawa karnego)

wtorek 14.00-15.00

po wcześniejszym umówieniu terminu 32 335-04-93

7. Gliwicki Ośrodek Integracji Niepełnosprawnych ul. Sikorskiego 34

dla osób niepełnosprawnych i klientów OPS

po wcześniejszym umówieniu terminu 32 332-44-48

8. Ośrodek Interwencji Kryzysowej ul. Sikorskiego 134

dla osób korzystających z pomocy społecznej oraz klientów OIK

po wcześniejszym umówieniu terminu 32 300-23-20 lub 32 335-53-40

9. Klub Abstynentów KROKUS ul. Daszyńskiego 28

jedna sobota w miesiącu w godz. 14.00-18.00

po wcześniejszym umówieniu terminu pn.-pt. 13.00-21.00/sob.-niedz. 15.00-20.00 pod nr. tel. 32 23-15-765

Pomoc prawna Miejskiego Rzecznika Konsumentów w zakresie praw konsumenckich

pomoc świadczona jest w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Gliwicach, pokój 143, I piętro, tel. 32 23-91-170 najpóźniej jednak 30 min. przed końcem pracy urzędu, ze względu na konieczność analizy dokumentów.